Etapy pozycjonowania serwisu internetowego
Pozycjonowanie serwisu internetowego to złożony proces, który wymaga czasu i cierpliwości. Wyszukiwarka Google cały czas się rozwija, aktualizując algorytmy czy próbując coraz to nowe sposoby wyświetlania danych i wyników. Jednak cały czas bez zmian pozostaje fakt, że wyszukiwanie organiczne (bezpłatne) stanowi podstawę do zdobywania potencjalnych klientów.
Aby zrozumieć fakt, że pozycjonowanie to proces długofalowy, warto zapoznać się z poszczególnymi etapami pozycjonowania. Poszczególne etapy mogą się jednak różnić w zależności od branży, czy też obecnej konkurencji i należy mieć to na uwadze.
1. Indeksowanie
Strona internetowa, która ma się pojawić w wyszukiwarce, musi zostać najpierw zaindeksowana przez roboty wyszukiwarek. Oznacza to, że Google w pierwszej kolejności musi dodać witrynę do swojej bazy danych, aby później wyświetlić ją w naturalnych wynikach.
Aby robot wyszukiwarki dotarł do danej strony i ją zaindeksował, stosowanie poniższych zasad ułatwi znalezienie strony:
- Można dany adres URL zgłosić w specjalnym panelu,
- Można zgłosić stronę w specjalnym narzędziu Google Search Console,
- Można podlinkować stronę w serwisach społecznościowych czy katalogach branżowych.
Ważną sprawę jest również to, żeby strona nie była blokowana przed indeksowaniem poprzez instrukcje w pliku robots.txt czy za pomocą meta-tagu robots „noindex, follow”.
2. Zdobywanie zaufania robotów
W momencie gdy strona zostanie zaindeksowania przez roboty wyszukiwarek, musi ona zdobyć zaufanie robotów. Oznacza to, że zanim serwis będzie się wyświetlał na dane wyrażenia kluczowe, Google musi mieć pewność, że kierowanie użytkowników do tej właśnie witryny spełni oczekiwania odbiorców i odpowie na zadawane przez nich pytania.
W pierwszej kolejności domena będzie się wyświetlać na zapytania, które nie są mocno konkurencyjne np.:
- brand firmy,
- nazwa domeny,
- nietypowe frazy i wyrażenia,
Warto poświecić czas na przygotowanie odpowiedniej i unikalnej zawartości serwisu. W momencie, gdy na naszej stronie są dostępne treści, które szczegółowo omawiają dany temat, usługę to istnieje duże prawdopodobieństwo, że strona zdobędzie ruch z tzw. długiego ogona.
3. Widoczność na popularne frazy
W zdobywaniu zaufania do witryny istotną kwestią jest rozbudowana zawartość serwisu (tzw. content). Odpowiednio przygotowane opisy, które odpowiadają na pytania użytkowników i przekazują unikatowe treści są wartościowe dla robotów wyszukiwarek oraz dla odbiorców. Jest to dobry sposób na zwiększenie widoczność serwisu na rozbudowane i wielowyrazowe frazy -wspomniany wcześniej długi ogon (Long Tail).
Pozycjonowanie na konkurencyjne i ogólne frazy bywa już utrudnione. Aby poprawić pozycję witryny na tego rodzaju słowa kluczowe należy zadbać o budowane autorytetu domeny.
Aby serwis zyskał wiarygodność w oczach Google, powinny do niego kierować odnośniki dostępne na różnego rodzaju blogach, forach czy serwisach społecznościowych. Takie linki budują zaufanie witryny. W przypadku dużych marek, które publikują branżowe poradniki, prowadzą działalność offline, stosunkowo łatwo o zdobycie naturalnych linków (otrzymanych bez bezpośredniej ingerencji). Jednak jeśli nasza działalność nie jest tak rozległa, konieczne jest wsparcie się tzw. link buildingiem.
Przemyślana strategia link buildingu, czyli zdobywaniu linków, które kierowałyby do naszego serwisu, jest bardzo ważna. Nienaturalne linki mogą obniżyć ranking witryny, a nawet spowodować nałożenie kary przez Google. Zdobywając linki należy zwrócić uwagę, aby:
- unikać schematów linkowania,
- nie używać automatów,
- nie kupować linków z małowartościowych stron.
4. Zwiększona widoczność na rozbudowane wyrażenia
W zależności od specyfiki naszej branży, kolejnym etapem powinno być dążenie do zwiększenia widoczności na różnego rodzaju, niszowe frazy, głównie charakterystyczne dla danej działalności. Należy również zwrócić uwagę na poprawę pozycji słów kluczowych, które odpowiadają np. nazwom kategorii w sklepie online.
Kluczem do zwiększenia widoczności serwisu jest rozbudowa długiego ogona:
- Prowadzenie bloga i cykliczne publikowanie artykułów,
- Umożliwienie dodawania komentarzy przez użytkowników odwiedzających nasz serwis,
- Dodawanie nowych produktów w sklepie online,
- Tworzenie tematycznego forum.
5. Rosnący ruch z konkurencyjnych fraz
Po jakimś czasie, gdy do naszej strony zacznie prowadzić coraz większa liczba wartościowych linków, zwiększy się liczba odnośników wewnętrznych oraz rozbudowana zostanie treść na stronie, widoczność serwisu na najważniejsze frazy powinna rosnąć. Oznacza to, że pozycje fraz kluczowych, które są istotne dla danego biznesu np. na zapytanie sklep z antykami poprawiają się.
Tego typu wyrażenia zwiększają ruch na stronie i docierają do użytkowników, którzy szukają właśnie takich produktów, które oferujesz. Bywa jednak, że frazy z długiego ogona np. sklep z antycznymi krzesłami Warszawa są dużo bardziej efektywne, jeśli chodzi o sprzedaż niż frazy ogólne.