Jak poprawić szybkość strony internetowej
Szybkość ładowania strony wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Szybciej wczytywana strona zmniejsza tzw. współczynnik odrzuceń strony internetowej oraz zwiększa szanse na pozostanie na stronie użytkownika który trafił na nią np. z przeglądarki Google.
Jak szybko powinna więc wczytywać się strona i gdzie sprawdzić jej aktualne wyniki?
W celu analizy i optymalizacji serwisu pod kątem szybkości ładowania strony warto skorzystać z narzędzia Google o nazwie PageSpeed Insights dostępnego pod adresem: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/
Przy jego pomocy można poznać nie tylko wynik z wydajności serwisu, jego optymalizacji ale także użyteczne wskazówki, jak poprawić parametry strony.
Jak działa narzędzie?
Aby poznać osiągane wyniki przez naszą stronę wystarczy podać jej adres. Narzędzie błyskawicznie generuje wynik badania zarówno dla wersji desktopowej jak i mobilnej pod kątem:
- szybkości działania strony,
- optymalizacji.
Szybkość działania
Szybkość ładowania strony obliczana jest na podstawie mediany 2 wartości:
- First Contentful Paint (FCP) – czyli czasu ładowania strony od momentu uruchomienia do czasu kompletnego załadowania zawartości,
- DOM Content Loaded (DCL) – czyli czasu potrzebnego na przetworzenie kodu HTML (z wyłączenie czasu ładowania plików JS, CSS oraz obrazów).
Wynik ogólny wyświetlany jest w jednej z trzech możliwych kategorii:
- Slow
- Average
- Fast
Optymalizacja
Wynik z badania optymalizacji strony także określany jest w trzech kategoriach (możliwe punkty do uzyskania przez witrynę od 0 do 100 – im więcej tym lepiej):
- Low – wynik od 0 do 59 punktów – strona nie jest zoptymalizowana i posiada dość duże możliwości optymalizacji,
- Medium – wynik od 60 do 79 punktów – na stronie brakuje niektórych elementów optymalizacyjnych,
- Good – wynik powyżej 80 punktów - strona stosuje większość elementów optymalizacyjnych.
Narzędzie poza generowaniem wyników z analizy danego serwisu przedstawia także sugestie optymalizacyjne do wdrożenia, oraz te już stosowane. Przykładowe możliwe sugestie:
- Skróć czas odpowiedzi serwera
- Wyeliminuj blokujący renderowanie kod JavaScript i CSS z części strony widocznej na ekranie
- Wykorzystaj pamięć podręczną przeglądarki
- Zoptymalizuj obrazy
- Nadaj priorytet widocznej treści
- Unikaj przekierowań stron docelowych
- Włącz kompresję
- Zmniejsz HTML
- Zmniejsz CSS
- Zmniejsz JavaScript
Dodatkowo każda z sugestii zawiera dodatkowe wyjaśnienie lub wskazówki (po kliknięciu na „szczegóły”) jak np. wskazane dokładne pliki CSS które należy zmniejszyć. Dlatego warto przeprowadzić optymalizację strony.
Co więcej można pobrać zoptymalizowane już przez Google pliki:
- graficzne,
- JavaScript,
- CSS.
Wystarczy zaktualizować je na serwerze, by w pewnym stopniu poprawić wyniki strony. I pamiętaj, że optymalizacja SEO strony, również pod kątem szybkości jej działania, jest bardzo ważna!