Jak wykonać analizę konkurencji?
Wykonując pozycjonowanie strony www musimy wykonać jeden z najważniejszych i nieodłącznych elementów jakim jest analiza konkurencji w wynikach wyszukiwania Google. Celem takiej analizy jest odpowiednie przygotowanie strategii SEO. Prawidłowo przeprowadzona analiza jest fundamentem do dalszych działań związanych z pozycjonowaniem witryny w wyszukiwarce Google.
Poza analizą SEO warto także zweryfikować działania konkurencji pod względem innych działań marketingowych - linki sponsorowane (AdWords), social media (Facebook / Twitter) czy marketing szeptany (fora internetowe). Dlatego właśnie na przeprowadzenie audytu konkurencji warto poświęcić więcej czasu i przeprowadzić ten element kompleksowo.
Najważniejsze fazy analizy konkurencji
Przygotowując się do analizy warto rozpisać sobie najważniejsze kwestie, które należy zweryfikować. Poniżej przedstawiamy priorytetowe punkty, bez których działania będą prowadzone po omacku.
1. Konkurencja w wynikach
Będąc już na rynku masz świadomość o istnieniu swojej konkurencji. Wtedy ten etap można skrócić zaledwie do wypisania listy największych konkurentów.
W momencie kiedy jesteś nowy w danej branży i dopiero weryfikujesz rynek warto skorzystać z ciekawych, przydatnych do tych działań narzędzi: SEMSTORM, Market Samurai, SEMrush. Dzięki takim rozwiązaniom szybko możemy znaleźć m.in.:
- informacje o frazach kluczowych na jakie pojawia się konkurencja w wynikach wyszukiwarek,
- pięć stron konkurencyjnych, które najlepiej rankingują w wynikach wyszukiwania w danej branży,
- jaki jest ruch na stronach konkurencyjnych z wyników organicznych oraz płatnych,
- ilości linków oraz domen prowadzących do serwisów konkurencyjnych,
- i wiele innych.
2. Frazy kluczowe
Dzięki poprzedniej analizie będziemy posiadali wstępną listę wyrażeń, dla których pojawia się konkurencja w wynikach. Taką listę warto odpowiednio przefiltrować:
- o wyrażenia, dla których promowany serwis nie będzie posiadał oferty,
- o nowe wyrażenia, dla których konkurencja nie pojawia się w wynikach.
Przy znacznej ilości fraz wiadomym jest, że ciężko będzie zweryfikować wyniki dla każdego zapytania z osobna. W związku z tym sugerowanym jest podzielenie wyrażeń na ogólne (bardziej konkurencyjne) i long tail (szczegółowe i dopasowane).
3. Analiza treści
Kluczowym elementem jest teraz pytanie - dlaczego konkurencja "x" rankinguje na frazy "y"? Warto skupić się mocno pod kątem treści na stronie jakie posiada konkurencja, a które pominęli. Rozbudowa promowanej witryny o takie właśnie treści może być doskonałym impulsem oraz szansą do osiągnięcia przewagi nad konkurentem.
4. Analiza OFF-SITE
To kolejny z ważnych czynników rankingowych w wyszukiwarce, dlatego warto skupić się nad przeprowadzeniem szczegółowej analizy off-site, a dokładniej na zbadaniu linków prowadzących do stron konkurentów. Czynniki zewnętrzne to również ogólna widoczność witryny pod kątem brandu. Przy tym punkcie niezbędna będzie pomoc zewnętrznych narzędzi do weryfikacji linków. Z pomocą przychodzą nam Ahrefs, MajesticSEO czy SEMrush.
Analiza przedstawi najistotniejsze informacje, do których należą:
- ilość linków przychodzących (dofollow / nofollow),
- ilość domen linkujących,
- anchor-text linków,
- ilość linków graficznych i txt,
- autorskie wskaźniki narzędzi jak Trust Flow, Citation Flow, Ahrefs Rank.
Tego typu przeprowadzone badanie może być podstawą do budowy strategii linkowanie własnej witryny.