Co to jest i na czym polega audyt SEO?
Analiza i audyt SEO są nieodzownym elementem pozycjonowania stron. W początkach pojawienia się Internetu i wyszukiwarek, dostosowanie strony do ich algorytmów nie było trudne. Z biegiem czasu jednak liczba serwisów rywalizująca o wysokie pozycje zwiększyła się tak bardzo, że zaszła konieczność ulepszenia algorytmów.
Ranking stron ustalany jest obecnie na podstawie ponad 200 czynników, badanych przez roboty sieciowe. Problem w tym, że czynniki te nie są podane do oficjalnej wiadomości, a Google informuje tylko zdawkowo o najważniejszych aspektach budowy serwisów optymalnych pod wyszukiwarki.
Nie wystarczy jednak umieścić na stronie kluczych dla nas wyrażeń, ale zbadać i opracować całą strategię prac i rozwoju serwisu w sieci - taką właśnie expercką usługą jest audyt SEO.
Zasady i ustalenia dotyczące wykonania audytu SEO
Jeżeli już zdecydujesz się na powierzenie wykonania audytu specjaliście, warto przed realizacją usługi ustalić pewne zasady przygotowania audytu, podane poniżej:
- raport powinien zawierać nie tylko błędy, ale także konkretne wskazówki i rozwiązania wskazanych problemów,
- raport powinien zawierać zarówno listę wskazanych problemów, jak i także konkretne zadania dla programisty/webmastera.copywritera, którzy będą takie zmiany wprowadzać
- każdy wskazany problem i przedstawione rozwiązanie powinno być jasno i precyzyjnie uargumentowane w kontekście osiągnięcia zamierzonych efektów
- ustal jasne zasady dodatkowych konsultacji i wyjaśnień czy też pomocy podczas wprowadzania zasugerowanych zmian
- w trakcie wykonywania audytu nie wprowadzaj żadnych zmian na stronie, aby wyniki nie były przekłamane i odnosiły się do zmienionych właśnie elementów serwisu
Co powinien zawierać audyt SEO
W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że nie ma jednego wzorca czy też szablonu audytu SEO, gdyż Google bardzo pobieżnie informuje o aktualizacjach czy też elementach swoich algorytmów. Ponadto nawet dla takich elementów, jak treści i linki, ciężko o jednoznaczne wnioski – do każdej witryny należy podchodzić indywidualnie.
Są jednak pewne obszary, które konieczne powinny zostać przeanalizowane w trakcie wykonywania audytu SEO:
- stan i poprawność indeksacji witryny – czy wszystkie podstrony serwisu znajdują się wynikach
- ilość i jakość linków zewnętrznych prowadzących do strony
- szybkość ładowania się strony
- responsywność strony – czy strona wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych
- treści prezentowane na stronie – szczególnie ich jakość, unikalność i nasycenie wyrażeniami kluczowymi
- unikalność treści – czy strona nie zawiera tzw. duplicate content, zarówno zewnętrznego, jak i wewnętrznego
- bezpieczeństwo strony i kodu źródłowego – czy serwis jest wolny od wirusów i złośliwych skryptów
- struktura wewnętrzna – czy jest poprawna, jasna i zawierajaca przyjazne adresy URL
- znaczniki tytułowe – jako jeden z najistotniejszych aspektów pozycjonowania, czy zawierają wyrażenia kluczowe, na które chcemy być widoczni w wynikach
Do analizy powyższych aspektów mogą przydać się takie narzędzia, jak:
- Google Search Console
- Google Analytics
- Narzędzie do badania treści i duplikatów
- Rozdbudowane narzędzie z własnymi wskaźnikami jakości
- Narzędzie do analizy linków przychodzących, a także pod kątem sygnałów z social media